E-ticaret pazaryerleri hakkında Rekabet Kurumundan bilgi uyarısı

Birden fazla satıcının tek siteden satış yaptığı e-ticaret pazaryeri platformlarına ait hazırlanan Rekabet Kurumu tarafından hazırlanan raporda, tüketicilere data kapalılığı ikazında bulunulurken, bu sitelerin “ücretsiz” sundukları hizmetler karşılığında tüketicilerin bilgilerini topladığına işaret edildi.

Rekabet Kurumunun, mümkün rekabet meselelerinin tespiti ve bunlarla çabada aktif siyaset araçlarının belirlenmesi gayesiyle başlattığı kesim incelemesi kapsamında hazırlanan “e-Pazaryeri Platformları Dal İncelemesi Son Raporu” tamamlandı.

Rapora nazaran e-pazaryeri platformları pazarında “kendini kayırma” davranışlarına rastlanıyor. Bu kapsamda “listeleme ve sıralamalarda kendi eserine öncelik sağlama”, “satıcı datalarının kullanılması ile kendi satıcısı olduğu eserlerde haksız avantaj temin etme” ve “ilişkili hizmetlerinden faydalanan satıcılara, öteki satıcılara oranla haksız avantaj temin etme” üzere bahisler ön plana çıkıyor.

Müşterilere farklı fiyatlar gösteriliyor

E-pazaryeri platformlarında tüketicilere yönelik “fiyat ayrımcılığı” uygulandığı ortaya çıkıyor. Fiyat ayrımcılığı, “benzer pozisyondaki tüketici kümelerine birebir eser için farklı fiyatların uygulanması” olarak biliniyor.

Algoritmalar, pazaryerlerinin tüketicilere şahsileştirilmiş fiyatlar uygulamasına imkan tanıyor. Bu durumda, birtakım tüketiciler, birebir eser için başkalarına kıyasla daha fazla ödeme yapıyor. Böylelikle pazaryerinin muhakkak satışlardan, öbür satışlarına kıyasla daha yüksek kar elde etmesi sağlanıyor.

E-pazaryeri platformlarınca uygulanan sadakat programlarıyla tüketicilere, “puan/hediye paracık” yahut “hediye çeki/kuponu” kazanıp ilgili pazaryerindeki alışverişlerde harcayabilme, indirimlerden öncelikli haberdar olabilme, ücretsiz kargo imkanından yararlanabilme, müşteri hizmetlerinden öncelikli faydalanabilme üzere ayrıcalıklar veriliyor.

Sadakat programları, tüketicilerin alternatif aramaktan yahut çoklu erişim tercihlerinden caymalarına neden olabiliyor.

Fiyatsız hizmete karşılık data toplanıyor

Rapora nazaran, pazaryerleri, tüketicileri platformuna çekmek için kimi hizmetleri nakdî bir bedel talep etmeden, yani “ücretsiz” sunma yoluna gidebiliyor. Lakin burada kullanılan “ücretsiz hizmet” tabiri genel olarak aldatıcı kabul ediliyor. Platformlar, “ücretsiz” sundukları hizmetlerin karşılığını tüketici bilgileriyle temin ediyor. Münasebetiyle tüketiciler bu hizmetleri almanın karşılığında fiyat ödemeseler de aslında bilgileriyle bir ödeme yapmış oluyor.

Platformlar bakımından tüketici dataları, mali karşılığı bulunan bir varlık olarak görülüyor. Platformlar, topladıkları tüketici verisi arttıkça hem onların tercihlerini daha gerçek iddia ederek pazarlama stratejilerini geliştiriyor hem de tüketicilere yönelik reklamları daha maksatlı hale getirebiliyor. Böylelikle reklam verenlerin, ödeme yapma istekliliği artıyor.

Tüketiciler, mali bir bedel alınmadan sunulan hizmetlerin cazibesine kapılıp bilgilerini paylaşma noktasında hassaslıklarını kaybedebiliyor.

Hangi dataları topluyorlar?

Pazaryerleri, tüketicilerden, isim ve soyadı, e-posta adresi, telefon numarası, adres bilgisi, doğum günü, tanışma, evlilik ve nişan yıl dönümü tarihleri, banka hesap, kredi kartı ile IBAN numarası, ses, arama, yazışma, toplumsal medya yazışma ve şikayet kayıtları, IP adresi, internet sitesi giriş çıkış, şifre, parola bilgileri, üyelik tarihi, alışveriş geçmişi, anket ve çerez (cookie) kayıtları temel olmak üzere epey geniş ve hatta genişletilebilecek bir yelpazede data topluyor.

Düzmece yorumlar var

Raporda, tüketici tercihlerini etkileyen en kıymetli ögeler ortasında gelen yorumlar konusunda da ihtarlara yer verildi. Bu yorumlardan olumsuz olanlarının alt sıralara gizlendiği ya da düzmece yorumların bulunabildiğine işaret edildi.

  • Anasayfa
  • Tanınan Bilim
  • Zamazingo Haberleri
  • E-ticaret pazaryerleri hakkında Rekabet Kurumundan bilgi uyarısı

About admin

Check Also

NASA, Mars InSight aracına bu yıl veda edecek

NASA'nın Mars InSight aracı, güneş panellerinde biriken toz sebebiyle yakın vakitte kullanım dışı kalacak. Uzay ajansı, biriken tozların ...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.